Monday, January 25, 2021

لزک سیچی



لزک سیچی، به همراه کریستوف ویلیچکی،حماسهٔ اولین صعود زمستانی در سال ۱۹۸۰ به یک هشت‌هزارمتری و آنهم بلندترینشان اورست را رقم زدند

 

لزک سیچی ۱۴ نوامبر ۱۹۵۱ در نزدیکی ورشو متولدشد. وی کوهنورد،نقشه بردار،سرمایه دارو کارآفرین لهستانی است. و بعدها همراه با ولیچیکی ، کوکوچکا ، اندری چوک ،ماسیج بربکا،ارتور هایزر ، زاوادا و بسیاری دیگر از بزرگان کوهنوردی لهستان بسیاری از شاخص‌ترین صعودهای تاریخ کوهنوردی را محقق کردند.لزک بعدها موفق شد به عنوان اولین لهستانی بلندترین ۷قلهٔ هفت قاره را نیز صعود نماید.

 

در سال ۱۹۷۷ از دانشکده ژئودزی و نقشه‌برداری فارغ التحصیل شد. بین سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۸۹ محقق دانشگاه صنعتی ورشو بود. وی در این مدت ، علاوه بر کلاس‌های آموزشی ، در کارها و اندازه‌گیری‌های علمی در کوه‌های تاترا لهستان مشارکت داشته است.


در فوریهٔ ۱۹۸۹ با قراردادی به سوریه رفت. نظارت دو ساله بر روی پروژهٔ عظیم هیدرولوژیکی برای رودخانه هابور در هاسکه دور و نظارت ژئودزیکی تونل هفت کیلومتری حفر شده نشان از موفقیت وی در شغل نقشه‌برداری می‌باشد. پس از بازگشت به لهستان در فوریهٔ ۱۹۹۱ و اخذ مجوز برای ارزیابی املاک و مستغلات ، کار خود را در بانکداری لهستان آغاز کرد.


لزک سیچی۱۲ سال فعالیت بانکداری خود را در نهایت به عناوینی نظیر مدیر عامل و نایب رئیس در BRE BANK رها کرد. برای پنج سال معاون رئیس جمهور و مدیر مالی در گروه سرمایه “TELEFONIKA SA” بوده است. در سال های ۱۹۹۶-۱۹۹۹ رئیس انجمن کوهنوردی لهستان بود.

 


شیسپار – ۷۶۱۱ متر – قراقورم

 

فعالیتهای کوهنوردی لزک سیچی

۱۹۷۴ شیسپار ۷۶۱۱ متر در قراقروم

۱۹۷۵ گاشربروم۲

۱۹۷۶ صعود تا ارتفاع ۸۲۳۰ متری کی۲ از مسیر جدید

۱۹۷۸ همراهی تیم لهستانیها در صعود به ماکالو

۱۹۸۰ نخستین صعود زمستانی اورست در ۱۷ فوریه به همراه کریستوف ویلیجکی و سرپرستی آندره زاوادا

۱۹۸۴ صعود قله‌ی غربی کانچنچونگا، یالونگ کانگ ۸۰۰۵ متراز مسیر جدید

۱۹۸۷ صعود به قله آکانکاگوا بلندترین قله آمریکای جنوبی از مسیر جدید بر روی دیواره‌ی جنوبی به همراه کولاکوسکی

۱۹۸۹ نخستین صعود لهستانیها به دنالی بلندترین قله‌ی آمریکای شمالی از مسیر جدید بر روی جبهه جنوبی

۱۹۸۹ کوه وینسون در جنوبگان

«لزک سیچی»همچنین از نویسندگان کتاب “گفتگو با اورست” بوده که مقالات بسیاری را در نشریات کوهنوردی کشورش به چاپ رسانده است.سیچی طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ ریاست «آلپاین کلاب» لهستان را بر عهده داشت ودر سال ۲۰۰۴ نشان لیاقت ملی را از رئیس جمهوری کشورش دریافت نمود.