معرفی کوه دماوند
دَماوَند به عنوان بلندترین کوه ایران با ارتفاع ۵۶۷۱ متر و بلندترین آتشفشان خاورمیانه شناخته میشود. این کوه در شرق البرز مرکزی ،در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.کوه دماوند در سیام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. دماوند دارای چشمههای آب گرم لاریجان، اسک و وانه است. کوهی آتشفشانی است که عمدتاً در دوران چهارم زمینشناسی تشکیل شده است. فعالیتهای آتشفشانی این کوه در حال حاضر محدود به تصعید گازهای گوگردی است.
موقعیت جغرافیایی
این قله در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۶۲ کیلومتری غرب آمل و ۲۶ کیلومتری شمال شهر دماوند واقع شدهاست.
رودخانههای پیرامون ، شامل رودخانه ی تینه در شمال، رودخانه ی هراز در جنوب و شرق و رودخانه ی دلیچای در غرب و قله های مجاور شامل قله ورارو، سه سنگ، گل زرد، کبود و میانرود می باشد.
مسیرهای صعود
قله دماوند دارای مسیرهای اصلی و فرعی و ترکیبی صعود از زوایای جغرافیایی مختلف بر روی خود میباشد که در این میان ۴ مسیر اصلی و چهار مسیر فرعی مجموعا به تعداد ۸ مسیراصلی صعود را میتوان بر روی آن نام برد که عبارتند از :
۱- مسیر جنوبی ۲- مسیر شمالی ۳- مسیر غربی ۴– مسیر شرقی ۵- مسیر جنوب غربی ۶- مسیر جنوب شرقی ۷- مسیر شمال غربی ۸- مسیر شمال شرقی،که در این بین چهار مسیر جنوبی ،غربی،شمالی و شمال شرقی شناخته شده تر میباشند .
آب و هوا
در بهار هر سال از فروردین تا اواخر اردیبهشت دارای هوای بسیار طوفانی با بارش برف و بسیارخطرناک برای صعود است.از اواسط خرداد تا آخر تیرماه بهترین و جذابترین زمان برای اجرای برنامه به واسطه پایداری نسبی هوا و سرسبزی و طراوت منطقه و وجود آب فراوان در گوسفندسرا و بارگاه سوم و برف چالهای کوچک و بزرگ.از اواخر تیر تا پایان شهریور ماه هوای پایدار و برف کم و ثابت شدن محدوده یخچالها و کمبود آب در دامنهها و بارگاه سوم.از اوایل مهرماه تا پایان اسفند ماه دارای هوای ناپایدار ، طوفانی و بورانی و حجم سنگین برف در دامنهها و نبود آب جاری توام است.
حداقل دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیرصفر (در زمستان) و تا یکی-دو درجه زیر صفر (در تابستان) پایین میآید.سرعت توفان در دماوند گاهی از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت میگذرد. سرعت باد در کوهپایهها گاه به هفتاد کیلومتر در ساعت میرسد. بیشتر بادها از غرب و شمال غربی میوزند.میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند ۱۴۰۰ میلیمتر در سال است و بارش در ارتفاعات معمولاً به صورت برف است . فشار هوا در قله دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است.
آسانترین این مسیرها، جبهه جنوبی و سختترین آنها جبهه شمالی است. سه جبهه شمالی(روستای ناندل)، جنوبی(رینه) و شرقی(حاجی دلا) در نزدیکی روستاها قرار گرفتهاند و همچنین همگی دارای جانپناه در میان راه هستند. برای صعود از مسیر غربی هم باید از جادهی چال چال و مسیر وارو به پارکینگ چاک اسکندر رفت.
در مسیر جنوبی، آبشاری وجود دارد که همه مدت سال یخزدهاست و تنها در تابستانهای بسیار گرم، جاری میشود که به همین دلیل به آن آبشار یخی گفته میشود. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفعترین آبشار خاورمیانهاست.
در مسیر جنوبی، آبشاری وجود دارد که همه مدت سال یخزدهاست و تنها در تابستانهای بسیار گرم، جاری میشود که به همین دلیل به آن آبشار یخی گفته میشود. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفعترین آبشار خاورمیانهاست.
آبشار یخی،۵۱۰۰ متری
تپه گوگردی
پناهگاهها
· گوسفند سرا (کوهپایه) در ارتفاع ۳۰۲۰ متری.
· بارگاه سوم (یال جنوبی) در ارتفاع ۴۱۵۰ متری.
· پناهگاه سیمرغ (یال غربی) در ارتفاع ۴۱۵۰ متری.
· پناهگاه تخت فریدون (یال شمال شرقی) در ارتفاع ۴۳۶۰متری.
· پناهگاههای یال شمالی یکی در ارتفاع ۴۰۰۰ متری و دیگری در ارتفاع ۴۶۵۰ متری
قرارگاه کوهنوردی رینه(بارگاه اول)
گوسفند سرا(موسوم به چادر احسانی) یا (بارگاه دوم)،۳۰۰۰ متر
بارگاه سوم،۴۱۵۰ متر
پناهگاه سیمرغ،غربی(۴۱۵۰ متری)
پناهگاه تخت فریدون،شمال شرقی(۴۳۶۰)
بارگاه سوم،۴۱۵۰ متر
پناهگاه سیمرغ،غربی(۴۱۵۰ متری)
پناهگاه تخت فریدون،شمال شرقی(۴۳۶۰)
یخچالهای معروف
· یخچال سیوله (جبهه شمالی)
· یخچال دوبی سل (جبهه شمالی)
· یخچال عروسکها (جبهه شمالی)
· یخچال یخار (شمال شرقی)
امکانات منطقه
دسترسی به آنتن موبایل در بارگاه جنوبی البته با کیفیت کم و همچنین در پناهگاه شمال شرقی و برخی از نقاط مسیر. در بارگاه جنوبی از ساعت ۱۰ صبح تا حدود ۵ غروب آب وجود دارد و در بقیه ساعات یخ می زند. در پناهگاه شمال شرقی آب نیست و باید برف آب کرد . موجود بودن برخی مواد غذایی ضروری در بارگاه جنوبی برای خرید . سرویس بهداشتی در بارگاه جنوبی که البته بدلیل جمعیت بالای کوهنوردان به یک سرویس غیر بهداشتی تبدیل شده بود . وجود برق در بارگاه جنوبی و ...
No comments:
Post a Comment